Wat komt er kijken bij het maken van een podcast?
Case Amare Podcast over inclusiviteit in het theater
Sindskort is de Amare Podcast live. In een reeks van afleveringen spreken twee gasten samen met host Paula Udondek over het thema inclusiviteit in theater. Dit gebeurt steeds vanuit een andere invalshoek. Amare, nu nog het Zuiderstrandtheater genaamd, zal in september 2021 zijn deuren openen aan het Spui in Den Haag. De organisatie hoopt van Amare een huis voor heel de stad te maken. Om dit doel te bereiken heeft ze de afgelopen twee jaar voor meer culturele diversiteit binnen het theateraanbod gezorgd en voor meer verschillende doelgroepen uit de stad een interessant programma ontwikkeld. De kennis over en ervaring met deze aanpak wil Amare delen en de organisatie wil ook het gesprek over inclusiviteit meer op gang brengen. ensanne ontwikkelde in opdracht van het theater een contentstrategie waarbij een podcast werd gekozen als communicatiemiddel. Hiervan mocht ik vervolgens ook de productie oppakken. Aan de hand van deze case leg ik je uit wat er bij het maken van een podcast komt kijken!
Contentstrategie
Het lag niet voor de hand om voor het Zuiderstrandtheater en dit onderwerp een podcast te maken, maar deze vorm was in dit geval de meest geschikte. Het ontwikkelen van de contentstrategie leidde tot dit besluit. Tijdens een workshop stelden we vast dat we wel aan vijf verschillende doelgroepen over de aanpak van inclusief programmeren wilden communiceren. De eerste doelgroep zijn partijen waarmee het theater samenwerkt om het programma te realiseren. Als tweede zijn er de Haagse culturele instellingen, die ieder op hun eigen manier in dezelfde stad bezig zijn met dit topic. Door de richtlijnen van de subsidie van 2021-2024 staat inclusiviteit bij alle organisaties nog hoger op de agenda. De derde doelgroep is de raad en de cultuurafdeling van de gemeente en de vierde bestaat uit fondsen en financiers. Het theater is als stichting afhankelijk van deze instanties voor het ontvangen van gelden. Tot slot is er de eigen organisatie, want zeker een onderwerp als inclusie is niet iets van één persoon of afdeling. Inclusiviteit moet als rode draad door het bedrijf lopen en in je DNA zitten. Iedere doelgroep heeft een eigen behoefte als het om dit onderwerp gaat, maar de gemeenschappelijke deler is het gesprek op gang brengen, mensen inspireren en het onderwerp uitdiepen.
Podcast
Op de shortlist van mogelijke middelen stonden naast de podcast de opties videogesprekken, een webinar en een e-course op Instagram. Een fysiek event, online magazine en whitepaper vielen af. Uiteindelijk viel de keuze op een podcast. Een belangrijke overweging hierbij was dat je nieuwe kennis en denkwijzen over dit ‘abstracte’ onderwerp niet in een blogpost of vluchtig videootje kunt delen. Ook speelde mee dat er over dit onderwerp nog weinig relevante gesprekken te beluisteren zijn. Partners kunnen als gastspreker een plek krijgen in de podcast, zodat zij hun denkbeelden over en visie op dit onderwerp kunnen delen. Een podcast valt bovendien makkelijk online te distribueren, bijvoorbeeld via de website amara.nl, de nieuwsbrief en social media.
Cijfers:
Het podcastgebruik in Nederland is vorig jaar door Rijksuniversiteit Groningen onderzocht. Interessante cijfers uit het buitenland:
- 48% van de jongeren luistert naar podcasts (Reuters), en maar 27% naar de radio.
- Het merendeel is man (dit komt ook naar voren uit het onderzoek van de RUG).
- In Groot-Brittannië is de helft van alle podcastluisteraars jonger dan 35.
- Zweden is qua podcastluisteraars koploper in Europa.
- Potentiële luisteraars in Nederland: 3,4 miljoen per maand en 2,2 miljoen per week.
- Amerikanen luisteren gemiddeld 6 uur per week.
- 57% van de luisteraars in de Verenigde Staten is hoger opgeleid en heeft en bachelor- of graduatediploma.
- Er wordt gemiddeld 22 minuten geboeid geluisterd.
- Populairste categorieën: comedy (48%), educatie (40%), nieuws (38%).
- Luisterplekken: tijdens het rijden (52%), reizen (46%), wandelen, rennen of fietsen (40%); in het ov (37%), tijdens het sporten (32%).
Format
Voor de podcast wilde we een vaste host uitkiezen, en al snel vonden we Paula Udondek. Zij heeft veel affiniteit met het onderwerp, wat een echte must is, en voelt zich als een vis in het water in de Haagse culturele sector. Per aflevering staat een thema centraal dat voldoet aan deze drie criteria:
- interessant om het over te hebben;
- geeft context binnen en buiten de sector;
- er zijn minimaal 10 subvragen bij te bedenken.
Een van de gasten werkt bij Amare zelf – of bij ‘medebewoners’ het Residentie Orkest, het Nederlands Dans Theater of het Conservatorium – en er is één externe spreker die kennis heeft over het onderwerp. We kozen voor een gesprek van maximaal 60 minuten en bij de start – nu dus – staan er drie gesprekken online, zodat je direct kunt doorluisteren. Na deze afleveringen zullen we evalueren op basis van:
- het aantal luisteraars per podcast;
- het aantal abonnees;
- het aantal bezoekers van de websitepagina’s;
- het bereik van de social-mediaposts over de podcast.
Productie
We startten steeds met een redactievergadering. Hier waren zowel medewerkers van het Zuiderstrandtheater als Paula Udondek bij aanwezig. In dit gesprek kozen we de gasten uit, bedachten we vragen. Hierna maakte ik als producent een script dat een leidraad zou vormen tijdens het gesprek. Daarna begon het grote plannen: Wanneer is de studio beschikbaar; Wanneer kan de technicus; Wanneer kunnen de gasten? Bij het plannen van de podcast letten we erop dat er genoeg tijd is voorafgaand aan het gesprek (even kennismaken, comfortabel worden, techniek testen) en na afloop ervan (door-/napraten, evalueren).Voor de opnames maakten we gebruik van de studio in de Haagse Centrale Bibliotheek. We wilden de podcast in een echoloze ruimte opnemen, omdat dit het luistercomfort behoorlijk vergroot. We kozen dus voor kwalitatieve audio, maar er zijn uiteraard ook lowbudgetopties! Een technicus ondersteunde ons en verzorgde de nabewerking (inclusief voice compressing), zodat de podcast een eigen tune kreeg en in de juiste kwaliteit werd opgeleverd.
Distributie
We kozen ervoor om de podcast te uploaden via via Fireside.fm. Hiermee distribueer je de podcast naar alle bekende streamingdiensten, waaronder Spotify, iTunes en SoundCloud. Op de website van Fireside zie je in één oogopslag alle statistieken van de streams. Op de website van Amare is een transcriptie te vinden van het gesprek. Op LinkedIn hebben we een korte teaser van Paula Udondek geplaatst die het onderwerp en de gasten aankondigt. Bovendien verspreiden we de podcast middels een nieuwsbrief, vakmedia en social media.
Rolverdeling
Bij het maken van een podcast zijn er verschillende rollen te verdelen. Ik had zelf de rol van producent, dit was superleuk om te doen! Kortom ik was degene die het contact onderhoudt met alle betrokkenen en de organisatie en distributie verzorgt. Ik werkte samen met de host en technicus.
De producent
- organiseert de redactievergadering en verslaglegging;
- verdiept zich in het onderwerp/onderzoek,;
- benadert sprekers;
- verzorgt de briefing en maakt een draaiboek;
- organiseert alles rondom de opname;
- is aanwezig bij de opname zelf;
- beluistert het eindresultaat
- en geeft feedback hierop;
- regelt de distributie en levert hiervoor content uit de podcast aan;
- is het aanspreekpunt voor de host en technicus.
De host
Een goede host (eventueel met sidekick) is cruciaal voor het succes van de podcast. Criteria waaraan een host moet voldoen:
- heeft een fijne stem;
- past qua tone of voice bij de inhoud van de podcast;
- is scherp tijdens het gesprek (kapt gasten af bij vaagheid/afdwalen);
- begrijpt de materie en kan die ook verduidelijken.
De technicus
- zorgt dat de opname technisch wordt vastgelegd;
- sluit alle apparatuur aan;
- is aanwezig tijdens opnames;
- bewerkt de opnames zoals is afgesproken.
Kortom, wat komt erbij kijken? Ik hoop dat je door dit artikel inziet dat je een podcast niet even opneemt. Wil je dit goed en professioneel aanpakken dan is dit een echte contentproductie! Heb je hulp nodig bij het maken van een podcast of wil je sparren over of een podcast voor jouw organisatie het geschikte medium is? Neem dan gerust contact op!