Voordelen van e-mailmarketing
E-mailmarketing heeft heel veel voordelen. Een online marketingmix en content strategie kan wat ons betreft ook niet zonder e-mail marketing. Wat de voordelen van e-mailmarketing zijn zetten we voor je op rij. En ja er zijn ook wat uitdagingen, die vind je onderaan dit artikel!
- Warme leads en bestaande klanten
Je database bestaat vaak uit bestaande warme leads (mensen die echt interesse in jou hebben) en bestaande klanten. Door hen op de juiste wijze aan te spreken, is de kans dat je met je marketinghagel raak schiet veel belangrijker.
- Minder vluchtig, meer branding
Het voordeel van een nieuwsbrief is dat het natuurlijk minder vluchtig is. Men neemt de tijd om hem te lezen, klikt eerder door en dus is er een langere aandachtstijd. Die langere aandacht zorgt voor meer branding.
- Meetbaarheid
Als je een bericht op je Facebookpagina zet, heb je geen idee ‘wie’ het nu heeft gelezen. Je ziet enkel het bereik. Doordat je een e-mailsysteem gebruikt, kun je exact achter halen wie jouw content heeft lezen, bekeken en wie er heeft doorgeklikt. Hierop kun je vervolgens verdere inspanningen doen of je contentstrategie aanpassen. Als berichten over ‘Griekenland’ goed scoren kun je daar meer mee doen.
- Remarketing
Je kunt lezers van jouw database natuurlijk een ‘remailing sturen’ als zij je mailing hebben geopend en geklikt, maar nog geen conversie hebben gemaakt. Je e-mail lijsten kun je gebruiken voor remarketingacties. Bijvoorbeeld door deze lijst in Adwords te gebruiken of in Facebook aan je pagina te koppelen.
- Personaliseren heb je zelf in de hand
Personalisatie gaat uiteraard verder dan alleen ‘Beste Sanne,’ boven een nieuwsbrief. Je kunt content personaliseren op basis van voorkeuren, interesses en vooral ook bestaand klikgedrag op je nieuwsbrief. Het begint natuurlijk al met het aanschrijven van de lezers in de juiste taal (Nederlandse klanten een Nederlandse mailing) en de doelgroepen business en consumenten uit elkaar halen.
En uiteraard…. Het is (relatief) goedkoop
E-mail marketing is vooral tijdsintensief, maar daardoor voor veel bedrijven een goedkope tool. Je gebruikt e-mailsoftware om je e-maildatabases te beheren, hebt wellicht wat kosten aan de ontwikkeling van templates, maar verder kun je redelijk goedkoop marketing doen. Heel anders dan de media-inkoop bij Adwords en Facebook.
Uitdagingen van e-mailmarketing
Zijn er dan geen nadelen aan e-mail marketing? Ik zou het niet echt nadelen noemen maar eerder uitdagingen. Allereerst is er de maildruk. We ontvangen per dag wel tientallen nieuwsbrieven, zie daar maar eens onderscheidend in te zijn en op te vallen bij jouw klanten en doelgroepen. Ten tweede is er de afleverbaarheid. Mailproviders zijn steeds bewuster op spam, maakten daarvoor de afgelopen jaren aparte ‘reclame’ boxen. Daarbij is het aantal devices en providers ook nog verveelvoudigd, de kans dat je mailing er in alle browsers even mooi uit ziet is dus ook een uitdaging te noemen. Tot slot is daar het privacy gedeelte en alle uitdagingen van de opt-ins. Klantdata moet beschermd worden en je moet er zorgvuldig mee omspringen.