Leg eens uit, content marketing? Wat is het, cijfers en hoe begin ik er morgen mee?
De afgelopen 1,5 maand is aan mij veel gevraagd: “maar Sanne, content marketing wat moet ik me daar bij voorstellen?” Dat leg ik natuurlijk graag uit!
In het kort komt het er op neer dat je alle online media kunt verdelen in: ‘paid media’ ‘owned media’ ‘earned media’ en ’shared media’. Marketeers worden gedwongen hun online strategie aan te passen doordat o.a. consumenten mondiger worden op het web, ons grote vriend Google de spelregels verandert en social media (gebruik) steeds verandert. Er is niet meer sprake van alleen zenden van commerciële boodschappen (paid media) om conversie te behalen. Eigen en user generated content zijn de sleutels tot nieuw online succes. Het bovenstaande model laat dat ook zien, 75% van alle online exposure vraagt om een andere manier van marketing.
Content marketing definitie
Content marketing wordt door het Content Marketing Instituut gedefinieerd als:
“a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action.”
Het creëeren van toegevoegde waarde kan wat mij betreft vooral door storytelling, storymaking, beleving en authenticiteit.
Wat content marketing cijfers op rij
- 92% van alle consumenten wereldwijd zegt dat ze meer vertrouwen hebben in ‘earned media’ zoals influencers uit eigen kring maar ook bloggers, vloggers en Instagrammers. Dit is een groei van 18% sinds 2007.
- Online reviews van eerdere gasten worden als 2e meest betrouwbare medium gezien van alle media! 70% van alle consumenten vertrouwd reviews. Dit is een groei van 15% de afgelopen 4 jaar.
- 76% van de consumenten zegt dat reviews van eerdere gasten hun inzicht geeft in informatie die ze niet ergens anders kunnen kunnen krijgen.
- 97% van alle Millenials posten op social networks en delen hun ervaringen tijdens hun reis.
- 40% van alle Millenials gaat bij het informeren voor hun reis specifiek uit van user generated content.
- 52% van alle consumenten laat zich voor hun vakantie inspireren door foto’s op social media.
- In de maand juni 2015 werden wereldwijd 47 miljoen Instagramfoto’s gedeeld met de hashtag #travel.
Bron: Tnooz
Wat moet ik nu als marketeer doen?
- Heb je nog geen blog op je eigen website? Start hiermee! Een blog zorgt dat je weer gaat scoren in actualiteit voor Google en beter gevonden wordt doordat je relevante content biedt. Bovendien kun je je blogposts delen op je social media.
- Begin met het reposten van foto’s van je gasten op je Instagram- en Facebookaccounts. Deze content is vaak prachtig en geven een goed beeld van je product. Vaak zijn dit ook foto’s die je zelf niet had kunnen maken.
- Inventariseer wie de bloggers uit jouw doelgroep zijn. Leg contact met ze om te kijken of ze jouw product al kennen of zelfs al gebruiken. Stuur ze niet gelijk jouw product toe in 100-voud. Ga eerst een vriendschap aan om te ontdekken wat er voor jullie beide inzit.
- Zoek uit op welk social medium jouw doelgroep het meest interacteert. Is dit Facebook geef dan meer aandacht aan de content op je Facebookpagina. Is dit Pinterest of Twitter, kies dan daar voor!
- Heb je een product wat je met een handleiding moet gebruiken: maak instructievideo’s en upload deze op Youtube. Youtube filmpjes worden hoog in de zoekresultaten getoond. Denk: Hoe vouw ik mijn opgooitent weer in de tas? Hoe maak je je ogen op met deze oogschaduw? Hoe maak ik een smoothie?
- Verzamel cijfertjes en weetjes en laat een grafisch vormgever hier een mooie infographic van maken. Bijvoorbeeld: Hoe veel zonuren heeft de vakantiebestemming van je hotel zijn? Hoeveel minuten reistijd is je hotel gelegen vanaf de hotspots? De infographic deel je uiteraard weer op social media en blog.
- Interactie = actie! Als je interactie met je gasten en klanten wilt moet je zelf actief beginnen. Het is immers hetzelfde als in de kroeg. Als jij niemand aanspreekt zal je ook niet gauw aangesproken worden door anderen. Begin actief iedere dag te delen op je social media: Facebook min. 1x per dag, Twitter min. 5x per dag, Instagram min. 2x per dag etc. Zoek actief ‘gesprekken’ uit waar je aan kan deel nemen.
Meer weten?
Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Lees meer over Ensanne