Travconnect E-future Event
Afgelopen 14 april 2016 vond het E-future Event van TravConnect plaats. De zaal in het Fox Theater in Hoofddorp zat vol met professionals uit de reisbranche. In totaal waren er zes sprekers vanuit verschillende invalshoeken; verzekeringen, fietsverhuur, vliegtuigaanbieders, website reviews, een nieuwe manier van groepsreizen en neuromarketing. Een interessante combinatie. Dianne was hier namens ensanne bij. Lees het verslag!
Inleiding E-future
Marin Roos, Unigarant Verzekeringen
Ligt ‘the future’ van de reis thuis? In de wereld is de laatste tijd veel aan de hand wat de reisbranche ook beïnvloedt. Denk aan de opwarming van de aarde, oorlog, terrorisme etc. Sommige gebieden zijn daarbij de dupe, de sfeer in Brussel en Parijs is bijvoorbeeld niet meer hoe het geweest is. De virtuele wereld en daarbij de virtuele ruimtes zijn hierbij in opkomst. Deze vorm van ‘reizen’ is dichtbij huis en daarbij een veilige keuze, je hoeft je huis er in ieder geval niet meer voor uit. Maar de mens is een avonturier, iemand die de wereld wil ontdekken door het zelf te beleven en ervaren. Daarbij is de virtuele wereld niks bij de belevenis van de werkelijkheid. Daarbij zal de reisbranche dus voldoende werk blijven houden aan de reizigers op deze wereld.
Conversie vernegenvoudinging in vier weken
Michel Willems, Co-founder BimBimBikes
BimBimBikes is volgens eigen zeggen eigenlijk de fietsenvariant op Booking.com, je kunt op 1.200 locaties in 59 landen wereldwijd via hun website een fiets huren als je op reis bent. Vorig jaar mei zijn ze begonnen in Nederland en heeft hun eerste stagiair met 100 fietsverhuurders een deal gesloten. Dit is tevens ook het verdienmodel, stagiairs over de hele wereld zijn aangesloten bij BimBimBikes en regelen zo contracten met fietsverhuurders zodat toeristen overal ter wereld fietsen kunnen huren. Na vier weken dag in dag uit met drie man in een kantoortje te hebben gezeten en per dag de site hebben aangepast, is de conversie van deze organisatie negen keer gestegen. De speerpunten zijn hierbij: continue blijven testen, verbeteren en het afkappen van verkeer van slechte kwaliteit. De kwaliteit van de fietsverhuurders wordt gewaarborgd door de eerste klanten, deze worden betrokken bij het proces, als mysteryguest testen en schrijven hun reviews voor BimBimBikes. De eerste klanten krijgen hierbij een korting en anders hun geld terug.
Mobile only
René Matla, Senior Product Manager KLM
60% van de vluchtboekingen gaat mobiel, 10% van de boekingen gaat nog maar via de smartphone, de rest van de boekingen gaan toch via de tablet of pc. Je ziet hierbij dat de mobiele telefoon wel veel oriënterend wordt gebruikt voor het zoeken naar reizen en het bekijken van vluchten. Daarvoor is ‘mail my search’ ontwikkeld bij KLM, waardoor de klant de research die zij mobiel gedaan hebben naar hun e-mail wordt gestuurd. Zo kunnen de klanten later op hun pc of tablet alsnog de reis boeken en hoeven zij niet opnieuw de gegevens te zoeken.
De reisapplicatie van KLM blijkt een blunder, alleen de frequent flyers leken er echt iets aan te hebben. Mensen die niet vaak met KLM vliegen hebben eigenlijk geen behoefte aan de app. Daarmee zegt René Matla ook dat het misschien niet logisch was om een app te bouwen. De mobiele website en de social media zijn echter wel voor iedereen makkelijk en toegankelijk. Via Facebook Messenger kun je sinds kort zelfs inchecken en je boardingpass opvragen. De enige manier om het goed te doen is door te praten met je klanten, te testen en te vernieuwen. Klanten vertellen waar het misgaat, de klant wil dat het gewoon werkt. Facebook doet het voor KLM heel goed, het is veel effectiever dan travelblogs vinden zij. Twitter staat daarentegen onder druk, het is een moeilijk medium, daarnaast gaat KLM zich meer richten op Azië, en dan kom je bij Wechat en Alitrip terecht. “Je moet zijn waar je klanten zijn”.
Trabys
Richard van der Meulen, Co-founder Trabys
Minke Boonstoppel, Customer Journey Expert
Trabys is een nieuw platform voor groepsreizen, alleen nu weet je precies met wie je op reis kan gaan. Breng een verbinding tussen reisgenoten en de reisaanbieder. Het gaat hier om gelijkgestemde reizigers die graag op reis willen, maar hun mooie momenten graag willen delen met anderen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld hele andere reisbehoeften dan hun partner. Het kan zo zijn dat je erg van wintersport houdt, maar je partner alleen van zonvakanties houdt. Daarnaast zijn er tal van verschillende mensen die op groepsreizen gaan. Op de verschillende websites voor groepsreizen weet je niet van tevoren met wie je op vakantie gaat en wie je travelbuddy kan worden. Trabys maakt hier de verandering, je kunt door een profiel in contact komen met je nieuwe reispartners. De profielen en daarmee doelgroepen zijn ingericht op drie persona’s: humanistisch, spontaan en methodisch. Als je je registreert op Trabys krijg je door een korte quiz een persona aangemeten. Hiermee wordt je aan ‘hetzelfde’ type mensen gekoppeld zodat je bij de juiste reisgenoten uit kan komen.
Live website reviews
Theo van der Zee, Conversion Review
Tijdens deze sessie werden de landing pages van bezoekers uit de zaal live geanalyseerd worden. We gaan hier aan de hand van tools en kennis op zoek naar concrete A/B testing ideeën en quick wins. Dit alles met als doel een verbeterde gebruikerservaring en verhoogde conversie. Bij Theo werden de landingspagina’s van verschillende bedrijven uit de reisbranche uitgelicht. De belangrijkste tips die Theo gaf:
- Gebruik geen irritante pop-ups, als je ze gebruikt zorg dan dat alle informatie erin staat;
- Houd je platform online, 27/4;
- Focus op de mensen die je website bekijken
- Sliders die te veel beeld, te snel voorbij laten gaan. De focus ligt dan bij de slider en niet bij de tekst op de website;
- Denk goed na over het beeldgebruik, wat wil je overbrengen, focus niet te veel op één land op je homepage als je meerdere landen aanbiedt;
- Let op de laadtijd
- Let op de leesbaarheid en kleuren
Neuromarketing
Dion van der Vaart, Breinboost
Dion adviseert klanten over onder andere social media, contentmarketing en conversieoptimalisatie. Hier legt hij de focus op het verantwoord toepassen van neurologische en psychologische inzichten. In de laatste presentatie van de dag legde Dion vooral de nadruk op op conversieoptimalisatie bij websites en social media in de reisbranche.
Buttons op de website zouden eigenlijk moeten contrasteren met de huisstijl van de website. Dit omdat ze dan opvallen in het brein en niet wegzakken naar de achtergrond omdat het dezelfde kleur heeft als de achtergrond. Daarnaast kun je bij nieuwsbrieven beter ‘Mis niet langer’ dan ‘Blijf op de hoogte’ gebruiken. Het is bewezen dat je meer conversie in je nieuwsbrief behaald met deze zin. Daarnaast moet je de hippocampus blijven verrassen. Onze hersenen herkennen een reeks gebeurtenissen, voorspellen wat er komen gaat en vergelijken die voorspelling met de werkelijkheid. Als de voorspelling en de werkelijkheid botsen, reageert het brein. De aandacht is gegrepen. Dit inzicht kun je vandaag nog toepassen in contentmarketing.
De basisregels volgens neuromarketeer Dion van der Vaart:
- Basisregel #1: Verwerk inuitive design in de customer journey.
- Basisregel #2: Formuleer laagdrempelige, emotionele en snelle voordelen in de customer journey.
- Basisregel #3: Communiceer dat de reiziger iets gunstigs misloopt, als je een bepaalde handeling niet (op tijd) invoert.
- Basisregel #4: Laat zien waar anderen voor kiezen en geef verleidelijke voorbeelden.
- Basisregel #5: Stuur de muis van de reizigers met behulp van notifications.
- Basisregel #6: Verwerk emotional cues in je customer journey (foto’s, emoji’s).
- Basisregel #7: Gebruik in foto’s mensen die kijken of wijzen naar belangrijke punten of buttons en voeg subtiele pijltjes toe in je customer journey (eye-tracking).
Het E-Future Event in Hoofddorp was daarmee een interessante middag voor de reisbranche. Een aantal reisorganisaties weten nu wat ze met hun website moeten doen om de conversie te optimaliseren. Trabys gebruik je als je graag op reis wilt en deze momenten graag met anderen wilt delen. En via BimBimBikes kun je nu makkelijker en online overal ter wereld een fiets huren.