Themajaar in Den Haag trekt 4,7 miljoen bezoekers
Feest aan Zee, de viering van 200 jaar badplaats Scheveningen, trok afgelopen jaar 4,7 miljoen bezoekers bij de 200 festiviteiten.1 Vanavond is Feest aan Zee officieel afgesloten met een slotshow in de Lourdeskerk. In aanwezigheid van burgemeester Krikke, wethouders De Mos en Revis en zo’n 200 Hagenaars die een bijdrage hebben geleverd aan het programma, werd teruggeblikt op het themajaar. De organisatie presenteerde vol trots de resultaten: alle doelstellingen zijn behaald of zelfs overtroffen.
Uitreiking Fotobijschrift: Henk Scholten en Wim Deetman reiken namens Feest aan Zee de resultaten uit aan burgemeester Pauline Krikke, wethouders Richard de Mos (o.a. Economie) en Boudewijn Revis (o.a. Stadsdeel Scheveningen) tijdens de slotshow in de Lourdeskerk. Fotograaf: Anne Reitsma
Den Haag heeft zich, door de viering van 200 jaar badplaats, echt op de kaart gezet als Stad aan Zee én de hele stad heeft dit feest meegevierd. Alle betrokken partijen deelden vanavond de gezamenlijke conclusie. Economisch en qua mediabelangstelling zijn de targets overtroffen en ook op educatief en participatief vlak is er ‘gescoord’. Een derde van de Haagse kinderen kwam in aanraking met de zee en 78% van de Hagenaren is positief over het themajaar. Feest aan Zee maakte bovendien de nalatenschap bekend: een kunstwerk bij de stadsentree Centraal Station, er komen drie watertappunten op de boulevard en cultureel podium Lourdeskerk blijft bestaan.
Doelstellingen Feest aan Zee
De nationale campagne voor het themajaar Feest aan Zee heeft ruim boven de gestelde targets gescoord. De huidige tussenstand betreft:
12,8 miljoen euro mediawaarde (doelstelling was 7 miljoen)
34,7 miljoen online impressies (doelstelling was 20 miljoen)
707.500 bezoekers op de speciale Feest aan Zee pagina’s op denhaag.com (400.000 bezoekers was de doelstelling)
Ook internationale media hebben aandacht besteed aan het themajaar; CNN, BBC, Lonely Planet, Süddeutsche Zeitung, TIME, The Guardian en VAB Magazine. Uit het reguliere imago-onderzoek van The Hague Marketing Bureau blijkt bovendien dat 76% van de ondervraagden het eens is met de stelling dat Den Haag een Stad aan Zee is.
Henk Scholten, intendant Feest aan Zee: “De ambities voor Feest aan Zee waren groots. Ik ben er zeer trots op dat we de doelstellingen samen met alle organisatoren en onze marketingpartners hebben behaald of zelf overschreden. De stadsbrede participatie is absoluut het succes van dit themajaar. Hiermee hebben we een enorme diversiteit van bezoekers en bewoners mogen verwelkomen.”
Programma
Het programma van Feest aan Zee was een mix van unieke eenmalige festiviteiten, nieuwe initiatieven met een vaste terugkeer in de toekomst, de reguliere evenementen die zich thematisch aanpasten of versterkt werden. Hoogtepunten waren o.a. Ringen aan Zee, BonFire Beach Fest met een imposante vuurtuin, WK Zandsculpturen op het Lange Voorhout, finish van Volvo Ocean Race, strandopera Carmina Burana, 2000 drummers op het strand, een maandlang variététheater in Club Lourdes aan Zee en spectaculaire lichtprojecties op de Ridderzaal en het Kurhaus. Veertien musea deden mee met een tentoonstelling en in alle theaters zijn voorstellingen te zien geweest. Daarnaast was er een uitgebreid educatie- en participatieprogramma voor en met Haagse bewoners.
Wim Deetman, voorzitter Feest aan Zee: “Het stimuleren en versterken van onderlinge verbondenheid tussen inwoners in een grote stad als Den Haag – Scheveningen was ook een oogmerk van dit jaar. Samen stad zijn. Daaraan draag je bij door burgers te stimuleren samen aan de slag te gaan. Dat gaat doorgaans gemakkelijk wanneer er wat te vieren valt.”
Pauline Krikke, burgemeester Den Haag: “Ik ben trots op de brede betrokkenheid bij dit feestjaar van zoveel mensen in de stad. Den Haag en Scheveningen staan daardoor nog steviger op de kaart als prachtige plek aan zee.”
Toekomst
Feest aan Zee laat drie waardevolle geschenken na aan de stad. Bij de stadsentree Centraal Station zal een kunstwerk met stad en strand de wand sieren. Hiermee wordt de nabijheid van de zee onder de aandacht gebracht. Het publiek kreeg de gelegenheid tot stemmen op twee ontwerpen. In de eerste maanden van het nieuwe jaar wordt het kunstwerk onthuld. Ook komen er drie watertappunten op de boulevard als aandenken voor de start van het nieuwe strandseizoen. Drinkwatertaps sluiten aan bij de programmalijn Toekomst aan Zee waar het innovatiefestival Sea Sights en educatieprogramma’s over duurzaamheid een onderdeel van waren. Ieder tappunt krijgt drie betonnen poefjes en een gegrafeerd aandenken aan Feest aan Zee. Feest aan Zee heeft in de Lourdeskerk het variététheater nieuw leven in geblazen. Dit krijgt tot de zomer van 2021 een vervolg want de Lourdeskerk blijft een culturele locatie. Feest aan Zee schenkt aan Muzee Scheveningen een inventaris van podiumbenodigdheden, geluid- en lichtapparatuur. Als cultuuranker op Scheveningen gaat Muzee in samenwerking met Zuiderstrandtheater de kerk vier maanden per jaar programmeren.