Zuiderstrandtheater
Wat was de hulpvraag?
In 2021 verhuist het Zuiderstrandtheater terug naar het centrum van Den Haag om samen met Koninklijk Conservatorium, Residentie Orkest en Nederlands Dans Theater intrek te nemen in Amare. Dit nieuwe theater aan het Spui moet een ‘huis voor heel Den Haag’ zijn. In 2019 en 2020 presenteert Zuiderstrandtheater daarom een reeks van producties in co-creatie samenwerking met een lokale community (indivu of organisatie) zoals Gnawa Festival, Anywhere the Wind Blows, Grand Bazaar Festival, Divali en 1000 nachten Festival. Hiermee verbreedt Zuiderstrandtheater haar programma en is voor meer mensen in de stad Den Haag relevant.
Zuiderstrandtheater wil deze producties als cases etaleren richting haar stakeholders maar daarnaast ook de grote visie achter deze voorstellingen (de opmaat naar Amare) vertellen. Hierdoor wil ze de culturele sector in Den Haag inspireren en vertellen dat de deuren opstaan voor nieuwe plannen. Nu is Zuiderstrandtheater aanjager maar door deze werkwijzen moeten initiatieven uit de stad zich uit enthousiasme melden. (Van push naar pull). De hulpvraag: Met welk(e) middel(en)/vorm(en) kunnen we de visie van het stadsprogramma delen, cases van het najaar 2019/2020 etaleren en doelen die we voor ogen hebben bereiken?
Wat is Zuiderstrandtheater?
Het Zuiderstrandtheater in Den Haag is een tijdelijk theater, gebouwd ter vervanging van het Lucent Danstheater en de Dr. Anton Philipszaal. Het theater opende in 2015 de deuren met een veelzijdig programma, dat bestaat uit dans, muziek, opera, cabaret, shows en familievoorstellingen. Naast de eigen programmering zijn aan het Zuiderstrandtheater twee huisgezelschappen verbonden, het Nederlands Dans Theater en het Residentie Orkest. Het Zuiderstrandtheater organiseert ook concerten in de Nieuwe Kerk.
Wat was de oplossing?
Vooraf was al duidelijk aangegeven dat vooral een online contentvorm geschikt zou zijn. Na een uitgebreide doelgroepanalyse, diverse workshops met het team en verdere uitwerking wordt in het voorjaar van 2020 een website gepresenteerd en worden vijf podcast afleveringen opgenomen. Deze content wordt secuur gedistribueerd via email, social media en pers.