Pokémon Go, rage of nieuwe trend?
Het was niet te missen afgelopen weken: Pokémon Go was volop in het nieuws. De animaties kregen weer nieuw leven door de game waarbij je in de buitenlucht de beestjes moet vangen. Pikachu, Snorlax en Squirtle zijn via augmented reality op te sporen. Dat wil zeggend dat je een gemixt beeld ziet van iets virtueels (de Pokémon) en de werkelijkheid (via de camera van de lens).
De hype is ontploft
Met de aangekondigde lancering, de app moest nog officieel in het Nederland uit komen, brak een ware gekte los. Enthousiastelingen maakten een Amerikaans Appleaccount en konden zo de app toch downloaden. Toen bekend werd dat Pokémons onder andere verstopt waren op politiebureaus brak een publiciteitsgekte los. Dit is een superslimme techniek van de makers van de app. Van regionale tot landelijke media gingen in de zomer komkommertijd op zoek naar de fanatieke jagers waardoor de adaptie van de app enorm versnelde.
Rage of nieuwe trend
Is Pokémon Go weer zo’n rage als de kaarten een paar jaar geleden of is er een nieuwe trend gezet? Ik denk dat de hype van jagers van korte duur (3 maanden) is. Zeker omdat het spel is uitgespeeld met het vangen van de 150 Pokémon. Maar de nieuwe trend is gezet. Augmented reality werd rond 2011 al bejubeld, alleen bleef een echte doorbraak uit. De adaptie van smartphone gebruikers had toch langere tijd nodig. Nu Pokémon Go zo’n succes is, zullen andere game bouwers snel volgen. Maker van Pokémon Go is immers Nintendo. Het jagen is daarbij het nieuwe buitenspelen. Brak een paar jaar geleden Geo catching al door, de Pokémon app is een uitstekende manier om jongeren en ouderen(!) naar buiten te trekken.
Gevolgen
Natuurlijk is een game als deze niet zonder gevolgen. Als je de app opent zie je al meteen de notificatie dat je alert moet blijven en op je omgeving moet letten. Ook benadrukt Pokémon Go dat je het absoluut niet moet spelen tijdens het rijden. Er zijn al een aantal ongelukken gebeurd omdat mensen niet goed uitkijken waar zij lopen. Daarnaast bevinden sommige bijzondere Pokémon zich op plekken waar niet iedereen kan komen. Maar de meeste gevolgen zijn erg positief omdat Niantic erin is geslaagd om mensen naar buiten te laten gaan en ze te laten verbroederen. Daarnaast ontdek je door de Pokéstops vaak plaatsen en kunstwerken die je anders nooit had gezien.
Hoe speel je als leisure ondernemer in op deze rage?
Groepen mensen die jagen op virtuele beesten die misschien wel op jouw locatie verstopt zitten, dat is uiteraard een kans! Het Dolfinarium nodigde Pokémonfans al uit de watersoorten op te duiken. Op de 185 meter hoogte van de Euromast zijn ook al Pokémons gesignaleerd en Burgers Zoo roept ook op om alle Pokémons te vangen. Merken als Hema roepen op om foto’s van gevangen Pokémons te delen op social media. Bol.com speelt slim in met het aanbieden van powerbanks voor de smartphone batterij die het zwaar te verduren heeft.
- Organiseer een get-to-gether event of speurtocht om de Pokémons te vangen
- Geef een primeur van de Pokémons die op jouw locatie (een Pokéstop) zitten via social media. Zo maak je een leuke inhaker.
- Vang de enthousiaste jagers op met powerbanks en opladers (onder het genot van een kop koffie) of organiseer een actie: op vertoon van een gevangen Pokémon 10% korting op…
- Pimp jouw locatie als Pokéstop in de app want dan komen er meer virtuele wezens op jouw locatie en is de kans dus groter dat je meer bezoekers treft.
- Heb je een echt bijzondere locatie zoals een dierentuin, rooftop of sauna? Maak een persberichtje en informeer de lokale media, pr gegarandeerd!