Emerce Etravel #3: Nederlandse travelbloggers voldoen niet aan vooroordelen
Op 11 juni j.l. vond het jaarlijkse Emerce Etravel congres plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het programma had ruim 21 sessies met o.a. TripAdvisor, Facebook/Instagram, Burgers Zoo, Arke, KLM, Transavia, SRPRS.ME, Generator Hostels en Topbloggers. Dit congres gemist? Een recap!
Nederlandse travelbloggers voldoen niet aan vooroordelen
Cherry Picker presenteerde tijdens Emerce Etravel de resultaten van het travelbloggers onderzoek dat zij onlangs gehouden hadden. Daarna volgde en tafelgesprek met een aantal Nederlandse topbloggers.
Tessa en Chantal vertelde eerst over de aanleiding van het onderzoek; vooroordelen wegnemen. Zoals: bloggers zijn jonge meisjes van c.a. 16-18 jaar die op hun zolderkamertje verhaaltjes schrijven en daarnaast gratis spullen krijgen. Om deze vooroordelen uit de wereld te helpen deden 206 bloggers die Travel content maken mee aan het onderzoek.
Een aantal resultaten op rij:
- 85% van de deelnemende bloggers is vrouw en gemiddeld 31 jaar oud (de jongste 19 en de oudste 61 jaar.
- Gemiddeld bestaat een blog 2 jaar maar ook 20% blogt al langer dan 5 jaar.
- Maandelijks trekt 55% minder dan 15.000 unieke bezoekers per maand, 35% 15.000 – 100.000 unieke bezoekers per maand en 10% meer dan 100.00 unieke bezoekers per maand.
- 75% blogt om hun passies, vooral Travel & Food, te delen.
- 50% van de deelnemers bezoekt meerdere keren per maand een bloggersevent.
- Inspiratie voor nieuwe blogs wordt gehaald uit reizen, vrijetijdsbesteding, andere blogs, persreizen en ook traditionele persberichten.
- 57% heeft hun blog als bijverdienste bij hun normale werkzaamheden, 20% heeft bloggen als volledige inkomstenbron en 20% verdient nog niets met bloggen en ziet het puur als hobby.
- 52% heeft de ambitie volledig hun brood met bloggen te verdienen.
- 37% van de bloggers werkt al samen met een affiliatie of mediabureau.
- 80% van alle bloggers plaats wel eens betaalde content maar maximaal 5% van hun totale aantal blogs.
- De bloggers gaven unaniem aan dat ze samenwerkingen met verplichtingen en inbreng op de content vanuit bedrijven niet zouden accepteren.
Meer over het onderzoek lezen?
Professionalisering en volwassen Travelblogger
Er is dus zeker van een professionele en volwassen “travelbloggerscultuur” sprake in Nederland. Bij het bloggerstafelgesprek met Francesca (www.francescakookt.nl), Viola (www.girlslove2travel.com) en Lars Tibben (div. blogs) werd dit ook duidelijk. Er is steeds meer begrip gekomen voor de multitaskingrol van een blogger: een uitgever, redacteur, fotograaf/cameraman, sales, marketeer, campagne ontwikkelaar, systeembeheerder. Daarnaast worden bloggers nu als volwaardige influencer gezien naast journalisten en celebs. De ontwikkeling is in de toekomst hopelijk een meer ambassadeurschap rol bij bedrijven door langdurige samenwerking, internationale samenwerking met andere bloggers en een gezond business model tussen blogger/bedrijven.