Emerce Etravel #2: Verbeterpunten voor je Facebook advertentiecampagnes volgens Facebook zelf!
Op 11 juni j.l. vond het jaarlijkse Emerce Etravel congres plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het programma had ruim 21 sessies met o.a. TripAdvisor, Facebook/Instagram, Burgers Zoo, Arke, KLM, Transavia, SRPRS.ME, Generator Hostels en Topbloggers. Dit congres gemist? Een recap!
Verbeterpunten voor je Facebook advertentiecampagnes volgens Facebook zelf!
Facebook wordt door travelmarketeers op het moment veelvuldig gebruikt. Niet alleen als dé plek voor interactie met de fans maar ook voor advertenties. Er kan echter nog veel verbeterd worden om meer uit de advertenties te halen. Dorianne Richelle lichtte als manager voor Travel Clients in Europe, Middle East en Africa haar verbeterpunten toe en gaf nog een vooruitblik wat komen gaat met zusje Instagram.
De verbeterpunten volgens Dorianne:
- Gebruik unieke, eigen en authentieke visuals in de advertenties die een verhaal vertellen in plaats van de tien-uit-een-dozijn stockfoto’s van Santorini, die je grootste concurrent ook in zijn advertenties gebruikt. Als je dit beeld niet voorhanden hebt kun je dit ook gemakkelijk zelf maken bijvoorbeeld: neem een uitzichtsfoto van het strand en photoshop hier pijltjes hoeveel minuten het hotel lopen is.
- Relevante targeting. Nog te vaak kopen marketeers te breed advertenties in. Hierdoor bereik je niet dé juiste doelgroep en zit je juist eerder in de irritatiezone. Je adverteert immers op de persoonlijke tijdlijn van iemand. Uiteraard is het bereik groter (kwantiteit) maar het gaat om kwaliteit. Maak van zoveel mogelijk componenten gebruik en meerdere advertentiegroepen die je kwalitatief goed wegzet.
- 1/5 van alle tijd die Nederlanders met hun mobiel doorbrengen gebeurt op Facebook. Zorg dus dat je flink op mobiele advertenties inzet. Stem hier mobiele landingspagina’s op af!
- Video-advertenties worden nu massaal ingezet, maar je TV commercial 1 op 1 op Facebook zetten heeft weinig effect. Je hebt een ander script nodig! Op Facebook moet de boodschap in de eerste 3 seconden en maximaal in de eerste 10 seconden helder zijn om je statement te maken.
- Zet in op look-a-likes van je huidige klanten. Laat Facebook je e-mailklantenbestand matchen met de Facebookaccounts. De klanten die met ditzelfde e-mailadres Facebook gebruiken hou je over. Op basis van de profielen van deze klanten zoekt Facebook look-a-like Facebook gebruikers. Op hen kun je vervolgens gericht target-en.
Wat mogen we verwachten van zusje Instagram:
Inmiddels zijn er 240 advertentiecampagnes op Instagram geweest. Deze waren allen in nauwe samenwerking met Facebook zelf. Echter moet er nog veel gebeuren om dit heel breed uit te rollen. Instagram blijft wel een advertentiekanaal voor het vergroten van merkbeleving.
2 verbeteringen die gaan volgen:
- Een URL achter een Instagramfoto zodat je ook door kunt klikken voor meer info of een aankoop.
- De target mogelijkheden. Nu is het alleen mogelijk om te targets op geografie en man/vrouw.