Review Wetboek voor Bloggers
Zoek je voor je aankomende zomervakantie nog wat leesvoer? Neem dan het Wetboek voor Bloggers mee in je koffer! Juriste en blogger Charlotte Meindersma neemt je in dit handboek aan de hand langs de juridische aspecten van publiceren. Naast de juridische aspecten deelt ze ook haar eigen blogtips en lees je interviews met Nederlandse topbloggers zoals Monique van Loon (Culy.nl), Cynthia Schulz (Misslipgloss.nl) en andere content vakspecialisten.
Waarom zou ik je aanraden dit boek te lezen?
Of je nu een gevorderde blogger, beginnende blogger of werkt in de marketing communicatie ik durf te stellen dat voor iedereen dit handboek bruikbaar is. Voor mijzelf was dit een boek vol ‘Ojaaa’ momenten. Voor een gevorderde blogger is het een handig naslagwerk en een checklist of je nu je zaakjes goed op orde hebt. Je kunt als gevorderde blogger wel wat hoofdstukken skippen, maar als deze hoofdstukken zouden ontbreken was het boek niet compleet. Als je begint met bloggen is het helemaal handig dit boek door te nemen. Laat je er ook niet door afschrikken maar het is goed dat je alles al eens hebt gezien. Als marketingcommunicatie medewerker leer je goed een blogger te begrijpen en alle rollen die hij/zij heeft. Sowieso is kennis van de juridische aspecten nog lang niet overal toegepast!
Welke juridische aspecten komen aan bod?
Het boek is opgebouwd in 20 hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk ‘Getting Started’ is een handig stappenplan. Daarna wordt logisch opgebouwd: over bloggen, blognaamgeving, bouwen, designen, tekstschrijven, planning, commercieel bloggen etc. De juridische aspecten van het bloggen zijn hier doorheen verweven. Je zou wellicht niet verwachten dat er zoveel juridische aspecten komen kijken bij het publiceren op het web. Charlotte staat in het wetboek stil bij o.a.:
- je blognaam als handelsmerk
- bescherming persoonsgegevens
- privacy policy & cookies op je website
- auteursrecht en copyrights: die van jezelf als blogger en van derden
- legaal beeldgebruik en portretrecht
- mag je embedded en hoe dan?
- afspraken met gastbloggers
- regelgeving bij winacties
Mijn take-away’s van dit boek
Terwijl ik het boek las was ik druk in de weer met mijn gele markeerstift, minipost-it’s en kladblok. Voor mij waren de 5 belangrijkste take away’s:
- Het maken van je manifest: Charlotte stelt voor dat je een manifest oftewel mini-ondernemingsplan op te stellen. Dit dwingt je tot het maken van een visie van je blog, geeft je dus richting en maakt dat je betere keuzes kunt maken. Ook voor een gevorderde blogger is dit heel goed om eens over na te denken. Je vind de checklist in hoofdstuk 2.
- Samenwerken met gastbloggers op je blog: welke afspraken moet je maken, hoe zit het met je auteursrecht en aansprakelijkheid bij gastblogs. Hoofdstuk 17 is hier aan gewijd.
- Winacties: aan welke regels heb je bij een promotioneel kansspel te houden? Wie betaald de kanspeelbelasting bij prijzen groter dan 454 euro? Bij een volgende winactie pak je wel even dit handboek erbij! In hoofdstuk 15 wordt hier aandacht aan besteed.
- Wat is nu het exacte verschil tussen content cureren en aggregeren? Welke regels zijn hierbij van toepassing? Hoofdstuk 7 staat hier bij stil.
- Tips, tips en nog eens tips! Charlotte geeft vanuit haar eigen blog ervaring veel tips. Van goede WordPress plugins, beeldbanken waar je rechtenvrije beelden kunt vinden, ideeën voor blogposts, SEO tips en geld verdien tips.