5 vooroordelen over contentmarketing
Contentmarketing vinden sommige een vies woord. Vooral in de journalistiek maar ook marketeers die een generatie ouder zijn als ik zelf. Na een zucht volgen meestal vooroordelen. Als ik voor iedere keer dat ik een van de onderstaande vijf vooroordelen een euro had gevraagd, had ik inmiddels al een vermogen verdiend. Want, men, wat komen ze veel voorbij. De 5 meest voorkomende vooroordelen over contentmarketing zet ik hierbij voor je op een rij. Natuurlijk met een de goede hoop dat ik jouw blik hierna veranderd heb.
- Contentmarketing… dat kan onze stagiaire/mijn zusje/buurmeisje ook.
Ieder zo zijn vak, is een veelvoorkomende uitspraak. En ja contentmarketing is dat ook. Dus dat betekent inderdaad dat niet iedere stagiaire, zusje of buurmeisje dit werk zomaar kan. Zij zijn ook niet allemaal kapper terwijl ze misschien wel kunnen knippen, loodgieter als je iets van een kraan weet of advocaat als je rechten gestudeerd hebt. Is iedere tekstschrijver, online marketeer vanaf nu ook een contentmarketeer, nee. Is er dan een opleiding voor contentmarketing? Nee nog niet. Het eerste schoolboek voor contentmarketing is pas afgelopen maart verschenen. Wat is het dan wel? Een vak dat je moet snappen. Snappen hoe content werkt. Dat het meer is dan een stukje tekst tikken en op een blog plaatsen. Het gaat om een strategisch proces, relevantie en distributie.
- Contentmarketing is duur
In Nederland zijn we alert op ons budget, niets mis mee. Maar vroeger pompten we tienduizenden euro’s marketingbudget per jaar in krantenadvertenties, op billboards en op tv in reclames. Wat het opleverde geen idee. In het online tijdperk kunnen we alles meten, tot de cent en komma nauwkeurig. Is het duurder dan vroeger? Ik denk van niet. Het is alleen een verandering van het oude marketingbudget. Maakte je vroeger een superdure videocommercial, maak je nu misschien 14 korte filmpjes die je in een tijdsbestek online post. Stuurden we vroeger kilo’s papier in folders en brochures door de brievenbus, nu kun je gepersonaliseerde e-mailings met relevante content bij het juiste segment bezorgen.
- Contentmarketing levert toch niks op.
Ook hierin ben ik het niet met je eens. Je contentmarketing strategie kan uiteraard insteken op conversie, maar er is veel meer dan conversie alleen. Wat dacht je van loyaliteit en branding. In de wereld waarin de consument een overvloed aan keuze heeft, kun je door alleen focussen op boekingen veel meer mislopen. Content blijft altijd online staan, dus draagt het bij aan je permanente vindbaarheid. Je bereikt bovendien exact jouw doelgroep, mits je dus strategisch je content op de plekken deel waar jouw doelgroep online is en het relevant is. De consument bezoekt meer dan 50 touchpoints voordat ze een boeking maken. Verbind de juiste data aan elkaar en zorg voor een omnichannel strategie. Breng die touchpoints in kaart en zorg dat je kanalen elkaar versterken.
- Contentmarketing kost veel tijd en is moeilijk
Tijd is in marketingland ook altijd een lastige factor, willen we allemaal niet 36 uur in een dag? Door de juiste tools (bijvoorbeeld een contentkalender) te gebruiken, vooruit te werken en een goede strategie kun je efficiënt werken. Tijd kost het zeker, maar hey we zijn wel met marketing bezig. Contentmarketing is bovendien een proces, dus het is niet iets wat je met een campagne klaar hebt.
- Niemand vindt het interessant
Dit vind ik altijd het meest bijzondere opmerking van allemaal. Want als jouw doelgroep je content niet interessant vind doe je iets faliekant mis. Weten wie je doelgroep is en wat hun behoeftes zijn (ook qua content) is het allerbelangrijkste van je strategie. Terug naar de basis dus. Stel daarbij de vragen wat hun online gedrag is. Gebruiken ze Snapchat, dan zet je in op Snapchat. Haak aan bij bestaande platformen en zorg dat je een van de vele touchpoints bent in het zoek- en orientatieproces.